شماره مستقیم ثبت سفارش: 09127618098

بازار آهن در تعطیلات تابستانی

بازار آهن در تعطیلات تابستانی

قیمت آهن آلات در هفته پایانی تیرماه هم همچنان با رکود تقاضا و سیر کاهشی نوسانات روبه‌رو است و با در نظر گرفتن ایام محرم و صفر که در پیش است، احتمال دارد رکود حاکم بر بازار آهن عمق بیشتری بگیرد و ضعف تقاضا نیز بیشتر شود…

نخستین روز هفته با ثبات قیمت آهن کیلویی در شمار زیادی از مبادی فروش هرماه بود اما کاهش ۳۰۰ تا ۶۰۰ تومانی نیز در برخی بازارها مشاهده شد که گویا حاصل عقب‌نشینی از نرخ سقف برخی محصولات است.

بازار ارز نیز روز گذشته روند کاهشی داشت و از کانال ۴۹ هزار تومانی عقب‌نشینی کرد؛ به طوری که با کاهش ۵۰۰ تومانی وارد کانال ۴۸ هزار تومان شد و در پایان روز هم هر دلار بازار آزاد ۴۸ هزار و ۹۰۰ تومان مبادله شد.

بررسی نوسانات قیمت آهن

قیمت میلگرد آجدار روز گذشته با کاهش ۵۰ تا ۵۰۰ تومانی و ثبات در برخی مبادی فروش همراه بود. قیمت این محصول در محدوده ۲۳۵۰۰ تا ۲۵ هزار تومان قرار داشت و قیمت میانگین آن نیز حدود ۲۴ هزار و ۳۴۵ تومان برآورد شد.

قیمت روز تیرآهن در بخش شاخه‌فروشی عمدتا ثابت اعلام شد اما کاهش جسته و گریخته‌ای هم مشاهده شد به طوری که قیمت تیرآهن ذوبی بنگاه در برخی سایزها حدود ۱۰۰ هزار تومان کاهش یافت. طبق آمار در چند ماه اخیر بیشترین نوسان متعلق به تیر ذوبی بوده است و بازارساز کنترل نرخ این محصول را در دست گرفت و حباب مثبت آن نیز خالی شد.

قیمت روز ورق سیاه نیز در غالب شرکت‌ها با کاهش ۲۰۰ تا ۵۰۰ تومان همراه بود ما قیمت ورق آهنی فولاد مبارکه ثابت اعلام شد؛ قیمت روز ورق گالوانیزه، ورق روغنی و قیمت ورق رنگی شیروانی در کلیه مبادی فروش بدون تغییر قیمت عرضه شدند.

قیمت نبشی، قیمت ناودانی ایرانی و اروپایی و قیمت سپری هم در کلیه شرکت‌ها ثابت اعلام شد؛ قیمت پروفیل در و پنجره، قیمت پروفیل Z و سایر پروفیل‌ها در غالب مبادی فروش با کاهش ۱۰۰ تا ۵۰۰ تومانی همراه بودند، قیمت لوله داربستی، قیمت لوله صنعتی و سایر لوله‌ها هم در اکثر شرکت‌ها کاهش ۱۰۰ تا ۵۰۰ تومانی داشت.

همانطور که از گزارش‌ها برمی‌آید مأثر از اخبار مثبتی که در جریان است بازار ارز و آهن و فولاد همچنان روند ثابت و کاهشی دارند. به نظر می‌رسد با توجه به پیش رو بودن ماه‌های محرم و صفر، طبق تجربه، شاهد رکودی عمیق‌تر و تشدید ضعف تقاضا در این بازار باشیم.

اگرچه درحال حاضر نیز با بازاری نخر مواجه هستیم و بازار آهن و فولاد شرایط عجیبی را تجربه می‌کند، در سال‌های گذشته فصل گرما اوج تقاضای آهن و فولاد بود اما به عقیده برخی رکود و ضعف تقاضای آهن تابستان امسال در سال‌های اخیر کم سابقه بوده است و گویا بازار آهن نیز در تعطیلات تابسانی به سر می‌برد.

طبق آمارها از بورس کالای روز گذشته تقاضای چشمگیری در محصولات عرضه شده مشاهده نشد. به این صورت که برای ۱۷۰۰ تن شمش بلوم، ۶۰۰ تن تقاضا ثبت شد و نرخ میانگین آن هم در هر کیلو ۲۲ هزار و ۱۶۹ تومان تعیین شد.

همچنین حدود ۱۳۵ هزار تن آهن اسفنجی عرضه شد که برای آن ۲۰۳ هزار و ۹۰۰ تن تقاضا به ثبت رسید و ۱۰۰ درصد ان نیز معامله شد. میانگین نرخ ثبت شده برای آهن اسفنجی ۱۲ هزار و ۱۵۰ تومان است. گفتنی است با توجه به نرخ معاملاتی این محصول و ضریب ۶۰ درصدی به عنوان فاصله بین شمش و آهن اسفنجی، قیمت تخمینی شمش تولید شده از آن حدود ۲۰ هزار و ۵۰۰ تومان خواهد بود.

امروز نیز حدود ۳۲ هزار و ۵۰۰ تن محصول فولادی در بورس کالا عرضه می‌شود که از این میزان ۳۱ هزار تن به آهن اسفنجی بریکت اختصاص دارد که نرخ پایه آن ۱۳ هزار و ۱۴۸ تومان در نظر گرفته شده است، گفتنی است حجم عرضه آهن اسفنجی امروز حدود ۴۷ درصد افزایش داشته است؛ همچنین حدود ۱۵۰۰ تن نیز ورق سرد B عرضه می‌شود که قیمت پایه آن ۳۱ هزار و ۲۲ تومان تعیین شده است.

شایان ذکر است، شنیده‌ها حاکی است بنا بر اظهار رئیس سازمان تعزیرات حکومتی قیمت دلار برای محاسبه خوراک و محصولات شرکت‌های پالایش نفت و پتروشیمی به نرخ پیشین بازگشت و هرگونه افزایش قیمت محصولات پتروشیمی، بدون توجیه و مغایر با سیاست‌های دولت تلقی شد.

منبع: وب سایت آهن پرایس

دیدگاه ها بسته شده است