شماره مستقیم ثبت سفارش: 09127618098

زیان فولادسازان با سرکوب قیمت آهن

زیان فولادسازان با سرکوب قیمت آهن

اولین ماه تابستان درحالی رو به پایان است که از نظر آهن‌فروشان بازار در وضعیت بدی است و اگر همین روند در ماه‌های بعدی نیز تداوم داشته باشد به زیان و احتمالا تعطیلی برخی واحدهای تولیدی منجر خواهد شد…
آهن پرایس: قیمت آهن کیلویی روز گذشته نیز همچنان با روند کاهشی و ثبات در بخش‌های مختلف بازار آهن و فولاد همراه بود به این صورت که اکثر زیرمجموعه‌های بازار داخلی با کاهش ۱۰۰ تا ۴۰۰ تومانی مواجه بودند و تقاضا نیز در ضعیف‌ترین حالت خود بود.

روز گذشته بازار ارز روند افزایشی نسبی داشت؛ قیمت دلارکه در ابتدای روز در کانال ۴۸ هزار تومانی بود مجددا وارد کانال ۴۹ هزار تومانی شد و در پایان روز هر دلار بازار آزاد ۴۹ هزار و ۱۰۰ تومان مبادله شد.

تحلیلی بر اوضاع قیمت آهن آلات
قیمت روز میلگرد روز گذشته در بسیاری از مبادی فروش بین ۵۰ تا ۲۰۰ تومان کاهش داشت اما تعدادی از کارخانه‌ها هم تغییری در قیمت‌ها اعمال نکردند.

قیمت روز تیرآهن شاخه‌ای نیز عمداتا ثابت اعلام شد اما قیمت تیرآهن ظفربناب در هر شاخه ۱۰۰ هزار تومان کاهش یافت. قیمت روز نبشی، ناودانی و قیمت سپری در بسیاری از کارخانه‌ها با کاهش ۴۰۰ تا ۶۰۰ تومان همراه بودند و چند کارخانه‌ هم تغییر قیمتی نداشتند.
قیت روز قوطی آهنی، قیمت پروفیل آلومینیوم و سایر پروفیل‌ها در کلیه مبادی فروش ثابت اعلام شدند همچنین قیمت لوله مبلی، قیمت لوله آب، داربستی و انواع لوله‌های درزدار و بدون درز هم بدون تغییر قیمت عرضه شدند.

قیمت روز ورق سیاه نیز در اکثر کارخانه‌ها بدون تغییر بود ولی قیمت ورق سیاه مبارکه حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ تومان افزایشی شد. قیمت روز ورق گالوانیزه و قیمت ورق رنگی شیروانی عمدتا با کاهش ۱۰۰ تا ۵۰۰ تومانی همراه بودند اما قیمت ورق روغنی تغییر نداشت.

آنچه از گزارش‌ها و آمار موجود برمی‌آید اوضاع بازار آهن به اصطلاح خراب است. همانطور که پیش‌تر نیز اشاره کردیم تقاضای سرمایه تقریبا به صفر رسیده و تقاضای مصرفی نیز با ضعف شدیدی روبه‌رو است و جز در مواقع ضروری و نیاز خریدی صورت نمی‌گیرد و به نوعی متقاضی در فاز انتظار برای کاهش بیشتر قیمت آهن آلات است.

طبق تجربه به دنبال ورود تقاضا به بازار پس از مدتی رکود و انتظار، بازار با فشار موقتی تقاضا مواجه خواهد شد. هر چه ظرفیت و موجودی انبارها خالی‌تر شود، هجوم تقاضا و فشار به تولیدکنندگان نیز بیشتر می‌شود.

اما در شرایط فعلی و رکود حاکم بر بازار داخلی، کلیه محصولات فولادی از قوطی پروفیل گرفته تا انواع ورق‌ سرد و گرم در کلیه مبادی فروش با کاهشی نسبی قیمت و افت چشمگیر تقاضا مواجه هستند.
نخستین ماه تابستان در حالی رو به پایان است که از نظر آهن‌فروشان بدترین ماه تابستان برای بازار آهن بود و زیان بسیاری از سرمایه‌گذاران را در پی داشت، به عقیده برخی اگر ماه‌های بعدی تابستان نیز به همین ترتیب باشد، بسیاری از تولیدکنندگان خصوصی و توزیع‌کنندگان دچار ضرر و زیان خواهد شد و حتی ممکن است به ناچار برخی از واحدها به تعطیلی کشانده شود.

در تحلیل‌های پیشین نیز بیان کردیم که این کاهش تقاض تنها منحصر به بازار نیست و بورس کالا نیز دچار کاهش تقاضا است؛ گزارش‌ها از بورس کالای روز گذشته حاکی است از ۱۴۱ هزار تن شمش بلوم عرضه شده تنها ۳۱ درصد مورد معامله قرار گرفت و قیمت آن با هزار تومان کاهش در هر کیلوگرم به ۱۹ هزار و ۳۲۶ تومان برآورد شد.

امروز نیز حدود ۹۲ هزار و ۲۵۰ تن انواع ورق‌ها در بورس کالا عرضه می‌شود که حدود ۸۰۰ تن به ورق رنگی اختصاص دارد، ۲ هزار تن به ورق سرد و ۸۰ هزار تن آهن اسفنجی با قیمت ۱۲ هزار و ۶۲۳ تومان عرضه می‌شود.

منبع: وب سایت آهن پرایس

دیدگاه ها بسته شده است